7 tips voor een gezonde levensstijl

7 handige tips voor een gezonde levensstijl

Morgen gezond weer op

Dé oneliner van de onvolprezen Sonja Barend, en blijvend actueel. Zeker ook in deze Corona-tijd. We gaan weer gezond doen en na alle extra Corona- en vakantiekilo’s nu weer letten op gewicht en gezondheid!

  1. Eet voldoende

Wat je eet, is belangrijk voor je slaap en hoe je je voelt. Probeer balans te vinden. Niet te laat eten, ook niet met lege maag naar bed.

gezond eten

Wil je afvallen? Doe de quiz en kom erachter wat jij kan doen om af te vallen:

Doe de quiz

Of bestel hier je receptenboek met gezonde maaltijden die je met maximaal 5 ingrediënten kunt maken:

  1. Zoek de zon

Wanneer je overdag zonlicht meepikt, zakt het melatoninegehalte oftewel het slaaphormoon, in je bloed. Dit maakt dat je alert blijft. ’s-Avonds in het donker wordt het slaaphormoon aangemaakt, waardoor je goed slaapt.

  1. Beweeg!

Liefst 3x per week, dan werkt die biologische klok beter. Liefst voor 20.00 uur, anders wordt je lijf te actief om in slaap te vallen.  Kies iets wat bij je past, dan hou je het het langst vol.

bewegen om gezond te blijven

  1. Ontspan!

Vermijd fysieke of mentale inspanning voordat je je mandje opzoekt.  Dus telefoon en laptop aan de kant. En eenmaal in bed en nog niet in slaap: in bed wordt niet gewerkt, gemaild of geappt.

  1. Zorg voor goede slaapkamer

En die bestaat uit: een bed met goed matras wat lang en breed genoeg is. En die bovendien geen druk geeft op je botten en gewrichten. Voldoende neksteun van een goed kussen. Is persoonlijk en voor iedereen anders. Vraag maar eens advies bij een slaapspeciaalzaak! De ideale temperaturen liggen tussen de 14 en 18 graden. En je slaapt het best in een donkere kamer, maar da’s geen nieuws.

  1. De tijd

Hou die in de gaten. Houd elke dag ongeveer dezelfde tijden aan voor naar bed gaan en opstaan. Je lichaam went hier dan aan. Ook als je later in bed lag is het het best op je normale tijd op te staan.

niet te lang slapen

  1. Niet te lang slapen

Slaap je minder dan 6 of meer dan 9 uur per nacht? Dan heb je volgens onderzoeken meer kans om ziek te worden. De optimale slaapduur is iets meer dan 7,5 uur.

Probeer mijn tips uit en je slaapt als een roosje. Niet als Doornroosje, da’s weer veel te lang (zie boven)

Hulp nodig bij slaapproblemen? Dit boek kan je helpen!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.